Kategorie
Projekty

Logotypy

Zaprojektowane w latach 2004 – 2020

Kategorie
Projektowanie

Ekspedycje projektowe

Jak budować zespół projektowy, który poprowadzi drogę jakości w Twojej firmie?

Jakość może iść równolegle z bieżącymi projektami. Może opierać się na jednym zespole namiotowym, a może prowadzić wiele połączonych dróg.

Przykładowa karta ekspedycji projektowej

Skąd wzięła się inspiracja? Zespoły projektowe, które zajmują się jakością w wielu firmach, mają wiele analogi do zespołów zdobywających szczyty górskie.

Alpinizm wymaga nie tylko siły fizycznej, ale również umiejętności technicznych, wiedzy o środowisku górskim i zdolności podejmowania szybkich decyzji w trudnych warunkach. Bezpieczeństwo jest priorytetem, a alpiniści często muszą radzić sobie z ekstremalnymi warunkami pogodowymi, lodowymi ścianami, czy nagłymi zmianami sytuacji.

Takiego dramatyzmu w zespołach projektowych na szczęście nie doświadczymy, jednakże konieczne jest przypisanie powagi sytuacjom, aby stworzyć zgrany i wzajemnie wspierający się zespół.

Historia alpinizmu górskiego1 ma swoje korzenie w XIX wieku, gdy zaczęto zdobywać najwyższe szczyty Alp. Później alpiniści poszerzyli swoje horyzonty, podbijając góry na wszystkich kontynentach, w tym mityczne szczyty Himalajów i Karakorum.

Otworzyli wszystkim głowy, że można.

W kontekście projektowym, aby skonsolidować ludzi, niezbędny jest wspólny cel – taki, który jest zarówno szeroki, jak i jasno określony.

Aby ekspedycja mogła się zrealizować trzeba zbudować zespół namiotowy.

Interdyscyplinarny, ale działający w ramach jednego wysokopoziomowego celu. Z pełnym poczuciem odpowiedzialności i bezpieczeństwem we własnym środowisku, a co za tym idzie, możliwością polegania na innych z zespołu.

W zespołach alpinistycznych lider jest nieodłącznym elementem, w projektowych może być obecny, ale nie jest to konieczne. Rozpoczynając projekt interdyscyplinarny, stajemy w obliczu politycznego nacisku różnych grup w organizacji. Tworząc zespół, chcemy uniknąć nadmiernego akcentowania na jedną stronę od samego początku, lider powinien wyłonić się naturalnie w trakcie wyprawy.

Idealnie by było, gdyby zespół nie był większy niż 5-osobowy, ale maksymalny poziom równego zaangażowania w ramach jednego namiotu przyjmuje się 8 osób.

Pogłębiając temat zespołu, możemy określić atrybuty tak jak w zespole alpinistycznym. Możemy użyć np. metody FRIS2 albo Gallupa, aby odkryć indywidualne cechy członków zespołu i jeszcze lepiej zrozumieć z kim będziemy współpracować w projekcie, tworząc różnorodną społeczność.

Dzięki nim będziemy wiedzieć że:

Zielony = Zawodnik: Skupiony na celu, logiczny i praktyczny, podejmuje decyzje szybko. Jednak czasem może być zbyt dosłowny, kategoryczny i trzymający się sztywnych schematów.

Czerowny = Partner: Empatyczny, zaangażowany emocjonalnie, dbający o relacje i dążący do kompromisu. Niemniej jednak, może być nadwrażliwy, kapryśny, wyrażać się humorzastęcznie, i czasem mieć trudności w podjęciu decyzji.

Żółty = Wizjoner: Elastyczny, pomysłowy, tworzący oryginalne strategie i otwarty na wiele możliwości. Jednak jego elastyczność może prowadzić do chaosu, a skłonność do generalizacji i pomijania zasad może sprawić, że staje się niesystematyczny.

Niebieski = Badacz: Spostrzegawczy, wnikliwy, dbający o szczegóły i metodyczny. Jednak może być zbyt drobiazgowy, skłonny do komplikowania spraw i perfekcjonistyczny, co sprawia, że podejmowanie decyzji zajmuje mu dłuższy czas.

2 FRIS to prosta metoda odkrywania stylów myślenia i podejmowania decyzji w Twoim zespole

Zamiast dzielić ludzi na lepiej lub gorzej funkcjonujących, podkreślamy unikalność każdego sposobu myślenia.

fris.pl

Jeśli mamy już zespół możemy rozpocząć budowę jednego obrazu As-Is dla wszystkich perspektyw w zespole tak, aby wreszcie zespoły silosowe zaczęły widzieć jeden obraz zagadnienia / problemów.

O tym opowiem w następnym artykule Diagram sytuacji zastanej (As-Is) lub inaczej diagram synchronizacji3.

3 Mapowanie wrażeń James Kalbach

Kategorie
Projektowanie

Poruszenie wieloryba

Czyli jak wpływać na duże organizacje
będąc planktonem?

Każda duża organizacja posiada tak wiele projektów i tak wiele celów do osiągnięcia, że czasem oddolne inicjatywy, które najlepiej wskazują kierunki, nie zostają zauważone.

Pracujemy często, przerzucając jedną kupkę piachu na drugą, albo – co gorsza – kopiemy w głąb bez celu w kierunku Chin1 do momentu, aż sytuacja staje się nie do wytrzymania i wymaga gruntownej przebudowy założeń.

1 Moja babcia tak mówiła, a teraz zerkam i do Chin bym się nie dokopał … sprawdźcie

Mapa antypodów

Jeśli jesteśmy zaangażowani, posiadamy dużo determinacji i wiemy co może uleczyć sytuację, to jesteśmy w stanie spowodować zmianę. Możemy mieć wpływ na biznes.

Wieloryba nie poruszy jednostka, wieloryba może poruszyć ławica, a w organizacjach, aby oddolna inicjatywa przebiła się do szerokiego grona, potrzebuje zespołu, który pociągnie za sobą wielu ludzi i będzie w ramach swoich obszarów pociągał kolejnych do momentu, aż wpłynie na poruszenie wieloryba.

Ale jak zbudować jakość?
Jak być pewnym wytyczonych kierunków?

Wszystko zaczyna się od momentu, w którym widzimy, że siedzimy w silosie i aby z niego wyjść trzeba zacząć rozmawiać z innymi działami i zaprosić ich do wspólnej eksploracji sytuacji zastanej (As-Is).

W takich momentach pomagają interdyscyplinarne ekspedycje projektowe. Powiecie: ale to nic innego jak zespół projektowy! I tu przychodzi mała, aczkolwiek kluczowa różnica.

Nie potrzebujemy standardowego zespołu, jakich wiele w naszych organizacjach. Jeśli chcemy wykonać przeskok jakościowy, potrzebujemy naznaczyć zespół wagą sprawy. Zapewnić mu bezpieczeństwo i czas. Określić drugi tor dla wyprawy.

O tym opowiem w artykule Ekspedycje projektowe.

Kategorie
Lab

Eurocamp Customer Service

Wyobrażacie sobie, że przyjeżdżacie na wakacje, na które czekaliście kilka miesięcy i zamiast iść spać spokojnie z dwójką dzieci dostajesz pokój w domku, w którym elektryka tak szwankuje, że zaraz może dojść do pożaru, jest dziura w przełączniku, a dzieci boją się w nim spać?

Eurocamp otrzymuje od nas reklamacje i odpisuje, że nie widzi problemu z elektryką, proponuje zwrot 800 zł, a po wielu mailach 1000zł mimo (20% pobytu 4200zł), że w domku nie spałeś ani jednej nocy, ale jak twierdzi firma mogłeś skorzystać z innych atrakcji😮.

Abstrahując od standardu domku, który był w opłakanym stanie, dziura po kontakcie w pokoju dzieci to absurdalna sytuacja. Obsługa nic nie może zrobić i oferuje taśmę ale dopiero na drugi dzień bo już jest późno i nie ma osoby technicznej. Chcemy zmienić domek ale już nie ma żadnego wolnego. Podejmujemy decyzję, że opuszczamy domek.

Nie przypuszczaliśmy wtedy, że nie dostaniemy zwrotu środków bo i pani przyjmująca zgłoszenie potwierdziła, że sytuacja jest niebezpieczna. Centrala eurocamp.pl również zapewniła nas telefonicznie, że złożenie reklamacji załatwi sprawę.

Po powrocie z wakacji okazuję się jednak, że nie dostaniemy pełnego zwrotu za pobyt, którego nie wykorzystaliśmy! Mogę zrezygnować z pełnego zwrotu ale 20% to jest śmieszna proporcja.

Poniżej cała historia aby każdy mógł wyrobić sobie zdanie, to nie jest szczucie na firmę, a informowanie i przestrzeganie przed złymi praktykami firmy.

Streszczenie

Dzwonię do eurocampu jeszcze na kampingu i dostaję informację że mam wrócić z wakacji i złożyć reklamacje, będąc uspakajany że wszystko jest ok. Składam reklamacje po powrocie 4 sierpnia 2023.

Korespondencja

Dzień dobry,

Chciałbym złożyć reklamację ze względu na zły stan techniczny domku, który ze względu na zepsutą elektrykę stanowił zagrożenie dla dzieci i mojej rodziny. Nie moglibyśmy spać spokojnie w takim miejscu. Zmieniliśmy miejsce do spania i nie skorzystaliśmy z eurocampu ponieważ nie było już innych domków do zmiany. W załączniku film z przełącznikiem. Proszę o zwrot płatności. 

Ja – 4 sierpień 2023

Otrzymujemy odpowiedź, która jest zbiorem przekłamań, ponieważ w tym samym momencie dzwonie do Pani, która jest rezydentką tam na miejscu (mam do niej nr tel bo rozmawialiśmy na campingu) i mówi że tak wiedziała i zgłaszała tą usterkę do centrali.

Zaczyna się ciąg przerzucania winy na klienta przez firmę euroocamp.

Dzień dobry

W dniu dzisiejszym otrzymaliśmy odpowiedź na Państwa reklamację dotyczącą rezerwacji o numerze.

Poniżej przesyłam jej treść przetłumaczoną na język polski:

„Dziękujemy za skontaktowanie się z nami,

Jest nam bardzo przykro z powodu zaistniałego problemu w zakwaterowaniu.

Skontaktowaliśmy się z przedstawicielami Eurocamp na campingu Village Simuni i okazało się, że nie wiedzieli oni o problemie z włącznikiem światła w drugiej sypialni zakwaterowania. Jedyną ich informacją był fakt, że Państwo nie przebywają już w zakwaterowaniu. To wielka szkoda, ponieważ gdyby zostali poinformowani w odpowiednim czasie o problemie, wysłaliby technika serwisowego do Państwa domku, aby naprawić usterkę.

W przypadku jakichkolwiek problemów pojawiających się na miejscu z zakwaterowaniem potrzebujemy możliwości naprawienia wszelkich problemów. Niestety, ponieważ opuścili Państwo zakwaterowanie bez poinformowania nas o problemie i dania nam szansy na jego naprawienie, nie możemy w tej sytuacji zaoferować rekompensaty.

Ponieważ wszystkie zgłoszenia traktujemy poważnie i doceniamy czas poświęcony na skontaktowanie się z nami w celu poinformowania o problemie z zakwaterowaniem, Państwa reklamacja została zarejestrowana i przekazana naszemu kierownikowi ds. dostaw produktów.

Rozumiemy, że mogą się Państwo poczuć rozczarowani, ale koniecznym warunkiem rozpatrzenia reklamacji jest zgłoszenie problemu przedstawicielowi na campingu.”

Pozdrawiam

Eurocamp – 5 sierpień 2023

Odpisuję w mocno zdenerwowany, widząc w jaki sposób firma eurocamp prowadzi zgłoszenie reklamacji.

Dzień dobry,

No i tu mamy bardzo duży problem, którego nie pozostawimy bez drogi sądowej jeśli do tego będzie musiało dojść, oraz nagłośnienia sytuacji.

Od momentu kiedy zobaczyliśmy że włącznik jest zepsuty, od razu wezwaliśmy osobę z recepcji. Niestety pod telefonem nie było już Pani, która wcześniej nas przyjmowała ( ze znajomością języka polskiego) tylko jej młodsza koleżanka, która przyjechała bardzo szybko do naszego domku. Poinformowała nas, że przyjęła zgłoszenie zepsutego kontaktu ale nie może nam w żaden sposób pomóc tylko możemy to zakleić taśmą, na co się nie zgodziliśmy. Nie chcieliśmy opuszczać zakwaterowania ale zostaliśmy do tego zmuszeni, ze względu na niebezpieczeństwo pożaru. Pani z obsługi eurocamp zapewniała nas, że zgłosiła usterkę do kierownictwa.

Jeżeli Państwo w tym momencie celowo mijają się z prawdą aby nie wypłacić nam opłaty to mamy bardzo duży problem.

Właśnie dzwoniłem do Pani Anny z eurocamp ( osoba która nas przyjmowała ) i potwierdziła że została poinformowana o tym i widzi w systemie zgłoszenie problemów z elektrycznością, które podobno jest również wysyłane do kierownictwa / siedziby eurocamp. 

3 razy pytałem osobę, która ten problem zgłaszała czy wystarczy takie zgłoszenie i dostaliśmy zapewnienie, że takie zgłoszenie zostało wysłane do Państwa. My po całym dniu stresu związanego ze zmianą zakwaterowania mieliśmy poczucie że środki zostaną nam zwrócone skoro nie spaliśmy ani jednej nocy, a pracownik erucamp zapewnił nas że zgłoszenie zostało wysłane. 

Oczekujemy zwrotu pełnej kwoty. 

Ja – 6 sierpień 2023

Firma eurocamp docenia moje uwagi ale postanawia że 20% jest rekompensatą za poniesione straty co w moim przekonaniu nie przystaje do dzisiejszych standardów i obecnej sytuacji z zagrożeniem życia.

Doceniamy wszystkie Państwa dalsze uwagi, wszystkie Państwa zastrzeżenia zostały przekazane kierownikowi obszaru, który zajął się nimi bezpośrednio z kierownictwem campingu i zespołem na miejscu.

Oczywiście chcemy, aby wszyscy nasi klienci cieszyli się pobytem u nas, więc jest nam naprawdę przykro, że Państwa ostatnie doświadczenia nie były satysfakcjonujące. Rozumiemy siłę Państwa obaw dotyczących standardu domku mobilnego i jeszcze raz chcielibyśmy szczerze przeprosić za wpływ jaki miało to na jakość Państwa wakacji.

W dziale relacji z klientami kwestia uzgodnienia rekompensaty jest związana z tym, jak bardzo uważamy, że nie wywiązaliśmy się z umowy i zawsze staramy się osiągnąć polubowne i sprawiedliwe rozwiązanie. Chcielibyśmy zaoferować zwrot w wysokości 800 zł, co stanowi 20% kosztów zakwaterowania.

Jeszcze raz bardzo nam przykro, że czują się Państwo rozczarowani przy tej okazji.

Pozdrawiam serdecznie,
Gill

W celu uzyskania zwrotu środków prosimy o podanie numeru konta i imienia, nazwiska odbiorcy.

Eurocamp – 9 sierpień 2023

Odpisuje kompletnie rozbity z czego nie jestem dumny ale miałem już dość. Zakładam, że ktoś pójdzie po rozum do głowy.

Gill, próbujesz mnie obrazić? 
Domek do którego jechałem 1200 km nie spełniał norm bezpieczeństwa, w każdym momencie mógł wybuchnąć pożar w pokoju moich dzieci, a Państwo chcą mi zwrócić 20% mimo, że nie spałem ani jednej nocy w tym domku?

Oczekuje nadal 100% zwrotu kosztów. Nie doliczam kwestii stresu i zwiększonych kosztów wynikających z wynajmu domku na kempingu, które musiałem ponieść ze względu na fakt, że Państwo nie mogli mi zaoferować innego lokum.

Ja – 10 sierpień 2023

Ale to co odpisuje kolejna osoba z obsługi jest niewyobrażalne. Dla tej firmy nie było ryzyka pożaru ale postanawiają zwiększyć o 200zł rekompensatę 😮😮😮

Dzień dobry,

Uprzejmie informujemy, że otrzymaliśmy odpowiedź od centrali firmy Eurocamp. Treść wiadomości przesyłam poniżej.

Szanowny Panie Marcinie,

Dziękujemy za kontakt i umożliwienie nam przyjrzenia się tej sprawie.

Sprawdziliśmy z naszym zespołem konserwacyjnym, który potwierdził, że nie było ryzyka pożaru z powodu przełącznika, ponieważ nie było widocznych przewodów ani iskier, więc zapewniamy, że nie było żadnego zagrożenia dla życia,

Uważamy, że nasza oferta jest uczciwa, jednak zwiększymy kwotę do 1000 zł w ramach pełnego i ostatecznego rozliczenia. Rozumiemy, że oczekują Państwo pełnego zwrotu pieniędzy, jednak, obawiamy się, że nie jesteśmy w stanie tego zaoferować.

Jeszcze raz bardzo nam przykro, że zawiedliśmy przy tej okazji.

Z poważaniem

Roisin

Ja – 10 sierpień 2023

Przygotowuję konsultację prawniczą oraz opisuję etapy działań, które podejmę w przypadku jeśli sytuacja nie zostanie potraktowana z szacunkiem i powagą.

Szanowni Państwo,

Pragnę podkreślić, że po konsultacjach z prawnikiem, jestem pewien swoich praw jako klienta oraz obowiązków firmy wobec zapewnienia bezpiecznych i odpowiednich warunków zakwaterowania. Nie mogę zaakceptować Państwa argumentacji, że nie było ryzyka pożaru z powodu przełącznika, ponieważ brak widocznych przewodów ani iskier nie oznacza braku zagrożenia. Stan techniczny, który napotkałem, stanowił ryzyko dla zdrowia i życia mojej rodziny oraz nie umożliwiał spokojnego pobytu (moje dzieci nie mogły spać w tym pokoju same). Wasza reakcja, czyli brak należytej pomocy, była absolutnie niedopuszczalna.

Nie do przyjęcia jest również fakt, że moje zgłoszenie zostało przekazane do centrali dopiero po wielu dniach. To nie tylko świadczy o braku komunikacji wewnętrznej, ale również o lekceważeniu powagi sytuacji, z którą się zwróciłem.

Wasza propozycja rekompensaty w wysokości 1000 zł jest dalece niewystarczająca i lekceważąca, biorąc pod uwagę cały kontekst i powagę sytuacji. Nie jestem gotów zgodzić się na takie rozwiązanie. Moje oczekiwania w kwestii rekompensaty pozostają niezmienne – idąc na ustępstwo żądam zwrotu 80% kosztów zakwaterowania. To jest minimum, które uważam za akceptowalne, biorąc pod uwagę całkowite zaniedbanie z Państwa strony.

Chciałbym wyraźnie podkreślić, że jestem gotów podjąć wszelkie kroki, włącznie z drogą prawną, aby chronić moje prawa jako klienta oraz aby wyegzekwować sprawiedliwość w tej sprawie. Nie będę tolerować dalszych opóźnień ani braku odpowiedniego traktowania.

Oczekuję na natychmiastową odpowiedź, w której zostaną przedstawione konkretne kroki, jakie firma Eurocamp jest gotowa podjąć w celu zadośćuczynienia moim uzasadnionym roszczeniom. W przeciwnym razie będę zmuszony podjąć dalsze działania w celu obrony swoich praw.

Dodatkowo, pragnę zwrócić Państwa uwagę na fakt, że od początku naszej korespondencji każdy konsultant, z którym się kontaktowałem, szybko zmieniał się, co wpłynęło na jakość relacji i brak rzetelnego rozpatrzenia mojego wniosku oraz sytuacji. Osoba na miejscu, która miała zająć się problemem z przełącznikiem, zapewniła mnie, że sprawa została załatwiona i moje zgłoszenie reklamacji zostało zarejestrowane tak, aby uzyskać zwrot kosztów. Niestety, w świetle obecnej sytuacji widać, że to nie ma miejsca.

Dodatkowo, informuję, że zamierzam podjąć następujące kroki w celu nagłośnienia tej haniebnej sytuacji oraz wyegzekwowania należytej odpowiedzialności jeżeli nie zmienią Państwo stanowiska:

1. Przygotuję kampanię informacyjną, która ujawni całą sytuację oraz sposób, w jaki firma Eurocamp traktowała swojego klienta. Działania te będą ukierunkowane na zapewnienie, że inni potencjalni klienci zdają sobie sprawę z naszego doświadczenia.
2. Złożę oficjalne zgłoszenie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w celu weryfikacji zgodności Państwa działań z przepisami dotyczącymi ochrony konsumenta.
3. Zgłoszę incydent i problemy techniczne związane z zakwaterowaniem do chorwackiego Urzędu Dozoru Technicznego oraz Nadzoru Budowlanego. To działania mające na celu zidentyfikowanie ewentualnych naruszeń przepisów technicznych i bezpieczeństwa.

Oczekuję również, że moje postulaty rekompensaty zostaną rozpatrzone w sposób odpowiedni i stanowiący wyraz szacunku dla klienta, któremu w znaczący sposób naruszono jego prawa i dobro.

Ja – 30 sierpień 2023

I teraz HIT! Przykro jest firmie eurocamp, że nie jesteśmy zadowoleni, bo przecież po za noclegiem dostarczyli nam inne atrakcje, a to że nocleg nie był możliwy to mogliśmy w 80% oferty nadal korzystać z ich usług co powoduje, że nie mogą zwrócić nam pozostałej kwoty.

Dzień dobry,

Uprzejmie informuje, iż otrzymaliśmy odpowiedź od Centrali na Państwa reklamacje.

Poniżej przesyłam wiadomość:

„Dzień dobry,
Dziękujemy za wiadomość

Przykro nam słyszeć, że nie są Państwo zadowoleni z naszej oferty, oraz że kwota rekompensaty nie satysfakcjonuje Państwa. Przydzielając rekompensatę, musimy przyjrzeć się obszarom, w których nie udało nam się zrealizować zadań. Chociaż rozumiemy Państwa niezadowolenie z domku mobilnego, wszystkie inne udogodnienia i atrakcje były dla Państwa dostępne, co również musimy wziąć pod uwagę.

Nasza ostateczna oferta to 1000PLN w pełnym i ostatecznym rozliczeniu. Rozumiemy, że domagają się Państwo pełnego zwrotu pieniędzy, jednak niestety nie możemy tego zapewnić.

Dziękuję raz jeszcze.

Serdeczne pozdrowienia
Jenny”

Eurocamp – 14 wrzesień 2023
Kategorie
Projektowanie

Pozornie nuda

Rok w Allegro był niezwykle intensywny, do tego stopnia, że pomimo mojej wielkiej pasji do tworzenia marek, nie udało mi się stworzyć żadnej w tym czasie.

Oczywiście mógłbym mieć poczucie rozczarowania, ale przyznam, że projektowo to był świetny rok, mimo że graficznie mało projektowałem.

A co robiłem? Współtworzyłem i nadal tworzę wizję dla Customer Back Office System, czyli przestrzeni, w której rozwiązywane są wszystkie sprawy klienta w Allegro – na zapleczu.

Naszymi celami nie jest ilość sprzedanych produktów ani ilość klientów, a jakość rozwiązywania problemów pracowników i klientów. To pozwala poczuć misję UX w całym znaczeniu tego słowa.

Skala Allegro początkowo wgniata w ziemię (ponad 120 narzędzi administratorskich), lecz po 6-miesięcznej analizie osiągnęliśmy wizję, która pomoże wznieść Allegro na jeszcze wyższy poziom. Teraz pozostaje tylko ruszyć wieloryba 🙂

Na cały proces tworzenia wizji CBS składa się wiele warstw od stworzenia interdyscyplinarnego zespołu namiotowego, tworzenie zasad dla Design Systemu po komunikację w organizacji o nowym rozwiązaniu.

Byłem też szczęśliwcem, który miał możliwość stworzyć logikę, UI i user flow dla intranetu Allegro | Home oraz logikę i user flow dla portalu Allegro | Jobs z ogłoszeniami, który właśnie na dniach miał premierę.

W tle wojna, resztki pandemii, tylko kosmici mogliby nas zaskoczyć. Chwilowo stabilnie.

Kategorie
Lab

Sztuczne, a jak prawdziwe

Minęły dwa miesiące od ekscytacji świata ChatGP3, a już mamy ChatGP4, no i MidJurney w wersji 5.1, które pokazuje, że generowanie obrazów przez sztuczną inteligencję jest już na zaawansowanym poziomie.

Poniżej mała próbka. Co by było, gdyby Audi wypuściło wersję All Road w 1970 roku albo grafikę do kampanii reklamowej WWF, lub abstrakcyjną ilustrację czarnej dziury w stylu muminków.

Wszystkie te obrazy są kompilacją milionów innych, lecz stanowią jakąś jednostkowość, czyje są prawa autorskie? Moje czy AI? Czy czuję się przez to lepszym grafikiem / projektantem? Jak pomoże mi AI w przyszłości… oj myślę, że wszyscy się nad tym obecnie zastanawiamy.

Kategorie
Estetyka

2021

Kategorie
Projektowanie

Komponent finansowy

Miałem możliwość realizować bardzo ciekawy projekt nietypowego komponentu w standardowym procesie zakupowym
wraz z zespołem z global4net.

Przejście z koszyka do płatności (Krok 1) oraz z płatności (Krok 2) do podsumowania (Krok 3) to typowy proces e-commercowy, który w przypadku systemu MyBenefit (dla którego był projektowany) potrzebuje dodatkowych elementów takich jak źródła finansowania (nietypowe, bo banki punktów) oraz musi uwzględniać różne typy produktów: produkty jednorazowe, turystykę i produkty abonamentowe.

1 Banki punktów to miejsca, w które firmy przelewają środki dla pracowników. Pracownicy mogą z punktów kupować różne usługi / kody wartościowe / abonamenty np. medyczne, ubezpieczeniowe itp.

Komponent, o którym mowa zaznaczyłem zakreśleniem.

Krok I – Koszyk
Krok II – Płatność

Krok III – Podsumowanie

Jeśli się przyjrzeć z bliska, posiada bardzo dużo informacji wymaganych przez dział prawny, ale dostosowany jest tak aby zminimalizować poczucie przytłoczenia, poprzez wydzielenie przestrzeni zgodnie z zasadami Gestalten.

Proces zakupowy dla produktów jednorazowych

Proces zakupowy dla turystyki

Komplikacja pojawia się wtedy, gdy chcemy każdy proces zakupowy obsłużyć w podobnej ścieżce, a posiadamy różne segmenty produktów, w tym przypadku turystykę.

Proces zakupowy dla abonamentów

Pewnie w kolejnych iteracjach będzie można zrobić to lepiej, ale jak na pierwszy cykl, uchwycone zostały wszystkie wymagania biznesowe, prawne i uspójnienie estetyczne tak trudne dla wielu segmentów produktowych.

Kategorie
Projektowanie

Pełne wykorzystanie Breadcrumbs

Ścieżka powrotu wykorzystywana w szczególności w e-commerce stała się dla mnie inspiracją do stworzenia menu kontekstowego, wraz z dynamiczną rolą powrotu. Temat z 2017 ale cały czas aktualny.

Typowa ścieżka powrotu (breadcrumbs):

Głównym założeniem menu była możliwość wchodzenia w głąb oraz prosty sposób powrotu w zależności od zagłębienia.

Tak powstało menu z podziałem na 3 konteksty:

Element klikalny to ikona oraz napis. Ikona resetuje wartości wybrane lub prowadzi do danego kontekstu. Napis otwiera menu kategorii.

Samo działanie możemy zobaczyć na filmie poniżej we wdrożonym projekcie EduFox dla systemu zarządzania przedszkolami.

Pierwszy sposób użycia odnosi się do przejścia po każdej kategorii, aż wybierzemy docelowy oraz szybki powrót poprzez wybranie ikony.

Drugi sposób przedstawia ominięcie jednej z kategorii i przejście do konkretnego wybranego.

W zależności od wybranego kontekstu, dodawanie nowego elementu powoduje automatyczne wrzucenie go do danej kategorii. Przyśpieszamy dzięki temu proces wyboru, pozostawiamy dobre praktyki z możliwością pozostawienia ścieżki powrotu oraz wprowadzamy kontekstową budowę elementów.

Komponent ten został sprawdzony na bardzo wymagającej grupie docelowej, w której sprawdził się doskonale.

Kategorie
Lab

Dyferencje

Jakiś czas temu udało się wydać mikro artykuł nt. badań wizerunku i wykorzystania dyferencji w ramach wydania publikacji Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS, w której autorzy dokonują pewnej rewizji 10-letniej działalności poprzez próbę autoprezentacji.

Książka:
http://libron.pl/katalog/czytaj/id/368

Do pobrania wersja elektroniczna:
https://www.researchgate.net/…/352522679_dyferencje_vol_1

Kategorie
Projektowanie

Design WorkFlow

Budowa i rozwój systemów „informatycznych” z roku na rok wchodzi w bardziej zaawansowany etap. Kiedyś pracowaliśmy na jednorodnych systemach (Monolitach) gdzie elementy wizualne przetrzymywane były w arkuszach styli CSS i po roku utrzymania takiego systemu mieliśmy już niezły bajzel.

Potem zakochaliśmy się w Mikroserwisach i komunikacji poprzez API i dzięki temu przeszliśmy na budowę elementów wizualnych z podziałem na Elementy i Komponenty wykorzystując np. Idee Atomic Design, co doprowadziło do powstania Design Systemów, Storybooków itp.

Powstało wiele nowych sposobów, ale firmy nadal mierzą się z utrzymaniem i flow pracy projektowej pod dyktando programistów1, backlogów i krótkich terminów.

1 I tu nie chodzi o to, żeby odbierać IT dominującą rolę, a zbudować tak rozwiązanie, aby dla obu stron budowa nie była uciążliwa, a jednocześnie proporcje skupienia na obie dyscypliny były mniej więcej równe.

Będąc tu i teraz szukam rozwiązania dla własnych zespołów, korzystając z obecnych rozwiązań tak aby rola projektantów nie stanowiła jedynie dostawcy makiet / grafik w pośpiechu, a posiadała najważniejszą część, w której pracuje już IT, czyli iteracje. Możliwość powtarzania, wyciągania wniosków i ulepszania daje jakościowe rezultaty.

W 2019 powstał pierwszy własny Design WorkFlow:

Flow nie było doskonałe, nie bazowało na metodyce Atomic Design, ale już posiadało wybranie reguł ogólnych do osobnego pliku CSS, który mógł być szybko nadpisywany oraz do CSS dla poszczególnych komponentów z wykorzystaniem nazewnictwa w konwencji BEM.

Wyciągając wnioski z błędów popełnionych w takim rozwiązaniu i w związku ze zmianami technologicznymi budując Flow w drugiej wersji, wykorzystujemy pracę projektową w oparciu o Elementy i Komponenty w Design Systemie po stronie Projektowej i Storybooku po stronie Programistycznej.

WorkFlow wygląda mniej więcej tak:

Sam Design System po stronie projektowej, czyli tam, gdzie sami możemy wprowadzić ulepszenia jest najistotniejszy, ponieważ to my projektanci jeśli nie opracujemy sposobu własnej pracy nie możemy oczekiwać że IT nam ją przedstawi w taki sposób jak nam odpowiada, bo po prostu jej nie zna. IT zawsze będzie oczekiwać materiałów do wdrożenia w terminie, to jest zrozumiałe i to się nie zmieni.

Projektanci muszą wymyślić swoje flow pracy tak, aby było jakościowe i dostarczało na czas rozwiązania. Dlatego na flow pracy projektowej składa się flow pracy nad Design Systemem, który jest ciągłym procesem doskonalenia.

Design System Flow może wyglądać tak:

Najważniejszym elementem rozwoju DS jest przestrzeń dla projektantów gdzie mogą swobodnie nanosić zmiany, komentarze i uspójnienia na przyszłość pracując dalej w wersji obecnego DS. Dzięki przestrzeni, wymogi czasu i pchania projektów do przodu, utrzymujemy pamięć na spójności i jakości, którą możemy wdrożyć w kolejnej iteracji DS.

Dodatkowo bardzo ważnym czynnikiem jest dopuszczenie do pracy projektowej interesariuszy projektu, nieraz osób bezpośrednio z biznesu lub pracowników różnego szczebla firmy. Stąd wciąż zmieniany proces projektowy oparty jest o wciąż rosnące w popularności narzędzie Figma i może wyglądać tak: